Zajęcia korygujące wady mowy
Zajęcia korygujące wady i usprawniające rozwój mowy
W ramach zajęć rewalidacyjnych prowadzone są zajęcia korygujące wady i usprawniające rozwój mowy. Zajęcia te kształtują i rozwijają kompetencje komunikacyjne uczniów, stosownie do ich możliwości i indywidualnych potrzeb. Nasze i naszych uczniów wysiłki skierowane są na zdobywanie umiejętności porozumiewania się z otoczeniem, czyli przekazywanie i odbieranie informacji, w stopniu pozwalającym na jak najbardziej samodzielne radzenie sobie w życiu.
Podczas prowadzonych zajęć:
- uczymy posługiwania się wspierającymi i alternatywnymi metodami komunikacji tj. PIKTOGRAMAMI czy systemem komunikacji MAKATON,
- usprawniamy pracę trzech układów: artykulacyjnego, oddechowego i fonacyjnego,
- kształtujemy słuch fonematyczny,
- korygujemy wady wymowy uniemożliwiające prawidłowe i zrozumiałe komunikowanie się z otoczeniem,
- pracujemy nad prawidłową emisją głosu, wyrazistością, melodyjnością mówienia,
- uczymy sprawnego rozumienia i tworzenia komunikatów słownych, od pojedynczych słów do rozbudowanych wypowiedzi zdaniowych,
- uczymy porozumiewania się z otoczeniem (komunikacja językowa): wzbogacania zasobu leksykalnego, komunikowania własnych potrzeb, umiejętnego uczestniczenia w rozmowie, zadawania pytań, odpowiadania na pytania, umiejętnego budowania zdań pojedynczych, rozwiniętych, dłuższych wypowiedzi ustnych z zachowaniem odpowiednich form gramatycznych, umiejętnego komentowania rzeczywistości i interpretowania różnych sytuacji i zdarzeń,
- uczymy operowania różnymi formami komunikacji słownej, głównie dialogu, opowiadania i opisu.
Ważna dla nas jest umiejętność spontanicznej aktywności komunikacyjnej oraz motywacja do porozumiewania się i uczenia się nowych zachowań komunikacyjnych.
Celem prowadzonych zajęć jest wzbudzenie i wzmożenie umiejętności komunikacyjnych poprzez różnorodne formy pracy, np.: zabawy fonacyjne, zabawy tematyczne i sytuacje parateatralne, zabawy słowno-ruchowe i logorytmiczne.
Stosujemy takie formy pracy, które dadzą naszym uczniom poczucie sukcesu, komfortu psychicznego i akceptacji oraz sprawiają, że ćwiczenia są atrakcyjne.
Opracowała: Alicja Kiełb
Artykuły
Innowacja pedagogiczna "Wesoła logopedia - wesoła gimnastyka buzi i języka".
Artykuł: Kliknij TUTAJ